Friday 7 August 2009

Kemandulan Minda- "Bahasa Melayu Tidak Ada Class"

Korang rasa kenapa aku cakap pasal kemandulan minda ni??? Sebabnya kita orang Melayu tak dapat nak cipta istilah sendiri dan berahi benar menggunapakai bahasa Inggeris dalam percakapan dan penulisan kita. Kalau dilihat sekarang ni memang banyak perkataan bahasa Mat Salleh ni dimasukkan ke dalam Kamus Dewan. Memang la sangat tak patut kan...?
Agaknya pakar-pakar bahasa Melayu ni dah kehilangan kebolehan dan kepakaran. Dulu masa zaman persekolahan, aku masih ingat cikgu aku ajor, istilah bahasa Inggeris yang yang boleh dimelayukan hanyalah perkataan dan istilah yang tidak ada dalam bahasa Melayu. Tapi herannya banyak perkataan bahasa Inggeris yang ada dalam bahasa Melayu turut dimelayukan. Contohnya:
  • Bajet- dalam BM dah ada perkataan belanjawan tapi kenapa masih dimelayukan budget?
  • Konsultansi- dalam BM dah ada perkataan perundingan tapi kenapa masih dimelayukan perkataan consultancy?
  • Diskusi- dalam BM dah ada perkataan perbincangan tapi kenapa masih dimelayukan perkataan discussion?
  • Famili- dalam BM dah ada perkataan keluarga tapi kenapa masih dimelayukan family?

Pelik bin ajaib kan? Punyalah banyak perkataan dalam bahasa Melayu ni tapi kita masih nak gunapakai bahasa Inggeris tu. Apa kejadahnya ini???!!! Macam la kita ni terlalu berbangga dengan bahasa Inggeris daripada bahasa Melayu sampaikan yang ada perkataan Melayu pun kita masih nak guna bahasa Inggeris. Pastu pulak, takut dikatakan menggunakan bahasa rojak, kita Melayukan pulak perkataan tu. Pelik sungguh. Fikir-fikirkanlah...

No comments: