Wednesday 12 August 2009

Pertemuan Bersama Penyeliaku yang Cun dan Baik Hati.

Alhamdulillah segala puji dan puja bagi Allah tuhan semesta alam. Hmmm sebenarnya aku tak ada apa-apa pun untuk disampaikan, cuma aku hanya nak menceritakan sikit pasal perjumpaan dengan cik Kesten. Semalam aku tunjuk permasalahan kajian dan objektif berkenaan dengan latihan ilmiah (LI) aku. Sukacita permasalahan kajian dan objektif kajian tu cik Kesten terima. Aku kaji tentang laras Kromo dan Ngoko dalam bahasa Jawa. Aku pilih topik ni sebenarnya sebab aku minat mengkaji penggunaan/pemilihan laras dalam bahasa Jawa ni. Yela kalau antum nak tau, orang Jawa ni sebenarnya menunjukkan penghormatan mereka kepada orang lain dengan pemilihan laras bahasa.
Lazimnya mereka yang lebih tua akan yang diajak berbual oleh orang yang lebih muda dengan menggunakan laras kromo. Sekiranya mereka yang muda menggunakan laras ngoko, maka mereka automatik akan dianggap tidak sopan atau dalam erti kata lainnya kurang hajor. Keunikan yang terdapat dalam bahasa jawa ni la yang membuatkan aku nak mengkaji bahasa ni.
aku bagi contoh kat antum semua la.
Mari kita lihat perbezaan kosa kata Jawa ni mengikut laras kromo dan ngoko.
Ayat bahasa Melayu:
" eh kau dah makan ke belum?"
Ayat bahasa Jawa laras ngoko:
"eh kowe opo wis mangan durung?"
Ayat bahasa Jawa laras kromo:
"eh sampean nopo empun nedhi dereng?"
Cuba antum tengok kosakata dia totally berbeza kan? Sebab perbezaan yang ketara ni la menyebabkan ada sesetangah pihak mendakwa antara bahasa yang tertua di dunia ialah bahasa Jawa kerana untuk membina kelainan setiap patah perkataan semasa berkomunikasi tentulah memerlukan suatu tempoh masa yang sangat panjang dan lama. Inikan pula bahasa Jawa ini mempunyai tujuh tingkat tutur yang berbeza.
Setakat ni masih belum ada lagi buku berkenaan dengan penggunaan bahasa Jawa yang ditulis penulis tempatan. Atas dasar kelompangan inilah aku mengambil inisiatif untuk mengkaji bahasa Jawa ni. "Bahasa jiwa bangsa"...

2 comments:

kueyteowkungfu said...

cayalah Nuar!
nt le la jd rujukan utk ak n seangkatan ak y mne kualiti Jawanya da mkin kurg.sian kmi...

truskn usaha anda!
ak, diang n wani akn sokong ko!
gAnBaTe KuNdAsaI! (^,~)V

anak emas said...

wah....hebat betul mamat jawo nie...hehe cayo-cayo....war teruskan usaha anda... "dimana ada kemahuan di situ ada jalan penyelesaian"... hahaha